Contribute to Dutch for all children

from € 20.000 (31%)
Still to go

Children with a migration background have a smaller vocabulary in Dutch than children born in the Netherlands. The vocabulary of newcomers is not determined by their age, but by how long they have been working with the Dutch language. Linguists at Utrecht University map the language level of newcomers' children and also look at the factors that influence language acquisition.Tailor-made language education contributes to equal opportunities for every child. Would you like to help?

Manuela en Shalom zijn twee bevlogen taalwetenschappers die zich in hun onderzoek concentreren op de ontwikkeling van taalbegrip bij kinderen. Zo hebben zij in het verleden samen de Coloring Book methode ontwikkeld: een nieuwe methode om de voortgang van kinderen te testen bij het leren van nieuwe woorden en grammaticaregels, door middel van een digitaal kleurplaat spelletje. In samenwerking met Boom uitgevers Amsterdam is op basis van deze methode in 2020 KleurenSchat gelanceerd, een nieuwe woordenschat observatietool voor kinderen van groep 1 t/m 4. Manuela als Shalom zijn dus zeer ervaren met het vertalen van onderzoeksresultaten naar de onderwijspraktijk.

Shalom ZUCKERMAN | Doctor of Philosophy | Utrecht University, Utrecht | UU
Dr. Manuela Pinto
Universitair docent en onderzoeker
Utrecht Institute of Longuistics OTS
Dr. Shalom Zuckerman
Universitair docent en onderzoeker
Utrecht Institute of Longuistics OTS

Het snel en goed leren van de Nederlandse taal is cruciaal voor de mate van integratie, maar blijkt ook bepalend voor de onderwijsloopbaan. Door het taalverwervingsproces van migrantenkinderen te verbeteren zorgen we ervoor dat deze kinderen zich sneller thuis voelen in Nederland en dat zij een eerlijke kans krijgen om door te stromen naar het hoger onderwijs. Dit taalproject levert het volgende op:

  • Een referentielijst met 400 woorden en 20 grammaticale structuren. Taalscholen, leerkrachten en NT2 professionals kunnen tijdens hun taallessen direct aan de slag met deze praktische referentielijst. Met deze lijst kunnen zij het taalniveau van migrantenkinderen goed inschatten en de ontwikkeling ervan monitoren.
  • De verkregen data dient als basis voor het verder ontwikkelen van actueel en effectief leer- en testmateriaal voor kinderen met Nederlands als tweede taal. 
  • Inzicht in de factoren die de taalverwerving van het Nederlands als tweede taal positief of negatief beïnvloeden. 

Meer weten over dit taalproject?

 

Marissa Otten
Fondsenwerver Geesteswetenschappen
E-mail: m.t.otten@uu.nl
Telefoon: 06 14 495 042
Bereikbaar op: maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag.